Friday 28 December 2012

cerita bab 10


Seperti diarak awan yang mendung kelabu. Just perfect to define her situation lepas kejadian tu. Dia ada try call Adi tapi call nya semua tak diangkat. Sms tidak ada satu pun yang dibalas.. How can a person change his feelings so fast?

"Huwargh!", keluhku.
"Shush! Ni library lah.. Kau nak kena halau dengan mak cik Lin ker?"
Dia hanya mencebik sebagai balasan kepada soalan Syimah.

Cikgu-cikgu sekalian ada meeting tergempak. Tulah mereka semua melepak di library. Tujuan sebenar, nak merasa aircond. Syimah tengah menyalin report Kimia milik Umira. Tulah masa experiment asyik berfoya-foya. Dah lah experiment fail, kena marah Miss Chan pulak tu. Farah dengan Emma tengah bersantai dekat rak-rak buku dibelakang, membelek majalah-majalah sekolah tahun-tahun yang lepas. Kalau korang jumpa ada gambar senior-senior lelaki yang handsome kena gunting. Kerja mereka berdualah tu. Dia pulak? Mengelat..

Tepat jam 2.10 petang mereka semua pun bersedia nak balik.
"Kau serius ke okay dah sekarang?", tanya Fida.
"Okay lagi. So far takde lah aku buat kerja-kerja bodoh.", jawabku.
"Kau nak aku matchmake-kan kau tak?", ujar Farah.
"Tak payahlah kau buat kerja sia-sia tu Farah oi!"
"Ada pulak sia-sia.", balas Farah.
"Korang tau, orang yang salu jadi orang tengah ni lah selalunya tangkap cintun pulak dengan yang di tolongnya tu.", ujar Fida pulak,

Mal.. Lelaki yang Farah tolong matchmake-kan.. Aku tak pernah pun bercakap dengan Mal sebelum ni. Sekali jer kot, masa Pasar Ria sekolah. Tu pun minta tolong belikan ais..

Antara usaha-usaha Farah yang sia-sia adalah:
1. Mengajak Mal duduk berehat bersama kami.
2. Meninggalkan segala macam harta benda Mal seperti wallet, kunci skuter, jam, nametag, buku dan sebagainya di atas meja aku supaya Mal ada alasan untuk bercakap dengan aku..
3. Memaksa Mal duduk di sebelahku di dalam bas sewaktu school trip.

Pernah suatu hari tu, aku telah memaksa Syimah dan Umira menggunakan jalan keluar daripada sekolah yang jauh hanya kerana aku tak nak balik dengan Mal walaupun Mal telah menungguku di hadapan kelas. Aku tak tau macam mana boleh terjebak dengan idea gila Farah. Sms Mal aku balas endah tak endah. Bila Mal call, sepatah ditanya olehnya, sepatah yang ku jawab. Aku tak mempunyai perasaan sama yang aku ada terhadap Adi terhadap Mal. Kalaulah perasaan boleh dipaksa..

No comments:

Post a Comment