Friday 28 December 2012

cerita bab 30


Petang itu, angin bertiup kencang. Suasana yang jarang dirasai di Labuan. Dia mencapai hoodie hitamnya dan turun ke bawah. Dia sepatutnya berjumpa dengan rakan-rakan sekelasnya yang lain 10 minit yang lepas, tapi biasalah janji Melayu.

"You look like a bad ass today", kata Nina padanya daripada kejauhan.
"What did I missed?", jawabku sambil tersenyum.
"I love boys that recycle", kata Ida yang jelas cuba membaca ayat pada t-shirtku.
"Why so fierce today?", sampuk Iza yang daripada tadi leka dengan kerjanya.
"Nantilah aku cerita.", kataku.

Bert, our class representative pun datang dan memulakan mukadimah perjumpaan. Usai semua kata sepakat dicapai, aku, Iza dan Nurul menuju ke cafe.

"Heaven! Makan cucur pisang panas-panas petang cenggini dengan angin sepoi-sepoi bahasa", ujar Nurul.
"Kau.. Janji ada makanan memang heavenlah.", jawab Iza.
Aku ketawa melihat gelagat Iza dan Nurul.
"Eh! Tadi kau cakap ada benda nak bagi tau kami. Apa lagi.. Mulakan dengan Bismillah", kata Nurul.
"Bismillahhirrahmannirrahim..", ucapku sebagai mukadimah cerita.
Aku pun menceritakan perihal Adi daripada A sampai Z.

"Lelakikan memang..", ujar Nurul dengan nada geram usai aku bercerita.
"Kenapa dengan lelaki? Korang tak baik tau jadi feminist", sampuk Boy yang muncul secara tiba-tiba.
"Tak.. Lelaki memang patut jadi gentleman. Kau nak tau tak apa yang boleh buat kau jadi gentleman?", jawab Iza.
"Nak suruh aku belanja makanlah tu.", bebel Boy.
"Kalau kau sudilah. Kalau tak sudi takpe..", kataku.
"Bos! Cucur pisang 3 Ringgit!", akhirnya kata boy kepada penjual cucur pisang.
Kami meluangkan petang kami di situ dengan Boy dan beberapa rakan kelasku yang lain.
"They definitely just made my day", bisik hatiku.

No comments:

Post a Comment