Friday 28 December 2012

cerita bab 25


Beep! Beep!
"Korang dah siap ker tak?", tanya Hafriz.
"Dah.. Nak turun lah ni.", balasku.
"Yang lain dah dekat bawah. Gila panjang dowh queue. Pak guard nak buat spotcheck dulu."
"Nak check apa?"
"Tak boleh pakai jeans or t-shirt round neck. Aku naik balik ni tukar seluar."
"Nasib baik kau bagitau.. Korang tunggu dulu eh. Aku pun nak tukar seluar dengan baju.."
Hari ini aku dan Afifah telah berjanji untuk pergi ke pekan bersama dengan Hafriz, Asri, Mail, Ziq dan Zamri. Mereka semua merupankan rakan sekolah menengahku. Memandangkan ini kali pertama aku nak ke pekan jadi aku rasa agak secure kalau pergi bersama rakan-rakan lelaki. Al-maklumlah di tempat orang.

Sesampainya di bawah.. Terdengar perbualan pak guard yang tengah menahan seorang pelajar.
"Adus! Lecehlah macam ni. Takkan aku nak naik lagi,", omelku.
"Apesal?", tanya Afifah.
"Aku pakai selipar jer dowh."
"Takpe.. Lepas ni kita tukar tempat. Biar aku jer yang berdiri dekat dengan pak guard."
Selamat! Pak guard tak perasan pun aku pakai selipar. Kami duduk di stesen bas menunggu Hafriz yang masih bersiap. Gilerlah lama. Mengalahkan aku sebagai anak dara. Pandangan para pelajar yang bersesak-sesak menaiki bas kelihatan lucu bagiku. "Ini rupanya kehidupan merantau di tempat orang.", bisik hatiku.

Ujana Kewangan atau lebih dikenali sebagai UK merupakan satu-satunya shopping mall yang decent di sini. Kami membeli segala keperluan untuk kami di sini. Usai makan, aku menemani yang lain bermain boling. Kedengaran lagu Down nyanyian Jay Sean berkumandang di dalam pusat boling.

"Mak ai.. Sana sini kot orang dengar lagu tu.", kata Ziq.
"Roommate aku set kan lagu sebagai alarm clock dia.. Tiap pagi aku dengar lagu ni.", sampuk Mail.
"Roommate aku set kan lagu Akademi Fantasia dowh jadi alarm clock dia..", kata Ziq lagi.
“Serius?!”, tanyaku.
“Haah. Pembakar semangat tu!”
Cerita Ziq meletuskan tawa kami semua.

“Eh! Korang tau jalan nak pergi stesen bas ke tak?”, tanya Hafriz.
“Aku ingat kau tau..”, jawabku.
Kami berbalas pandangan sesama sendiri sejenak.
“Cuba kau call Sulastri, dia tau kot..”
“Aku takde number dia..”
“Biar aku call dia.”, ujar Zamri.

Setelah 10 minit berjalan di bawah terik mentari sambil Zamri menghadam segala selok-belok untuk ke stesen bas daripada Sulastri, akhirnya kami berjaya menemui stesen bas.
“Alhamdulillah jumpa jugak.”, ujar Afifah.
“Nasib kita tak keluar berdua jer tadi.”, balasku.
“Kalau tak menangis lah kita berdua di tengah-tengah rantau orang ni.”
“Tak dapat aku bayangkan kau menangis bergoleng-goleng di atas jalan.”
“Pandai lah kau! Kau dulu yang bergoleng sebab aku tolak suruh bergoleng dulu.”
“Kau kan! Harapkan pagar, pagar makan padi.”
“Malangnya, aku bukan pagar dan kau bukan padi.”
“Loyar buruk! Malaslah aku nak layan.”, ujar Afifah dan terus menyumbat earphone miliknya ke dalam telinga.
“Malas nak bertekak lah tu.”, ujarku sambil menolak cermin bas untuk memudahkan peredaran angin.
Tidak ku ketahui, this is one of the small thing yang aku akan enjoy sepanjang setahun aku tinggal di Labuan.

No comments:

Post a Comment