Friday 28 December 2012

cerita bab 18


Akhirnya keputusan kemasukan ke matrikulasi keluar. Dia diterima untuk meneruskan pelajaran dalam jurusan Fizik. Keputusan UPU.. Satu pun application untuk membuat asasi, dia tak dapat. Dia terpilih untuk menyambung pelajarannya dalam Diploma Sains di UITM. Aku menurut keputusan abah supaya meneruskankan pelajaran ke matrikulasi. Aku iyakan sahaja. Bukankah ini yang memang aku minta? Untuk mencuba berjalan di atas kedua-dua belah kakiku sendiri di tempat orang.

Sedang dia leka mendengar Use Somebody nyanyian Kings Of Leon, Lisa pun datang sambil bercekak pinggang di hadapannya. Dia mencabut sebelah earphones daripada telinganya dan mengangkat kening kepada adikknya yang seorang itu.

"Kakak kan.. Daripada tadi tau dedek panggil.", leter Lisa.
"Apesal?"
"Kami semua nak keluar kejap ni. Tak nak ikut?"
"Tak."
"Okay then. Lock the door."
"Okay!"

Beep! Beep!
"Good afternoon my lady.."
"Noon! Lambat you bangun hari ni. Semalam balik pukul berapa?"
"Lama dah bangun. Ada kerja sikit tadi. Semalam, I balik around 2 o'clock gitu kut.."
"Best tak semalam?"
"Semput! Lama dah tak main futsal. You tengah buat apa tu?"
"Packing my things."
":-("
"Buruknya muka you.."
"Cepatnya masa berlalu."
"Hmmmm.."
"Lusa kan you berangkat?"
"Yupe!"
"I nak jumpa you sebelum you pergi."
"Bila?"
"Kalau sekarang?"
"Boleh jer.."
"Be there in 10"

Beep! Beep!
"Dah dekat luar rumah ni."
Dia tersenyum melihat Adi yang nampak jengkel dengan sinaran matahari yang menyilaukan.
"Hi!", ujarku sambil unlocking the gate.
"Hi!"
"Kita duduk luar jer eh. Takde orang dekat rumah sekarang."
"Boleh.. I nak duduk dekat buaian tu."

Setelah mengambil tempat di buaian
"Pernah tak orang cakap staring tu rude dekat you?"
"Pernah.."
"Jadi stop staring at me.", kataku dengan nada jengkel.
"Tak salahkan? Lepas ni susah I nak tengok muka you.."
"Yelah.. Yelah.."
"I nak bagi something dekat you.."
"Hmmmm?"
"Tutup mata dulu."

Aku menutup mataku. Not really though, I nampak jer apa yang Adi tengah buat. Adi menyeluk tangannya ke dalam kocek kanan seluarnya. Aku tak pasti apa yang tengah digenggamnya.
 "No peeking!", sergah Adi..
"No I'm not!,", balasku.
"Macamlah I tak tau.."
"Yelah.. Yelah..Cepatlah you!", ujarku dengan nada kurang berpuas hati.
"Okay! Okay! Open your eyes now dan hulur tangan you sini."
Aku mengikut arahan Adi.. Seutas rantai. Itu pemberiannya kepadaku.
"Meh sini. I tolong pasangkan. Pakai tau jangan buka.,", bebel Adi sambil menyarungkan rantai tersebut kepadaku.
Aku membalas bebelan Adi dengan senyuman.
"I should go now.. Nak run errands for mama lagi."
"Okay."
"You.. Take care and tak nak sedih-sedih. I nak ingat your smile bukan your tears."
"Okay!", ucapku padanya.
Aku menghantar Adi balik dengan senyuman.

Sebaik aku masuk ke dalam rumah, kedengaran suara Tom Higgenson menyanyikan lagu 1234 menandakan panggilan. Nama Adi terpampang di skrin handphone nya..
"Hello?", jawabku.
"Selama aku.. Masih bisa bernafas. Masih sanggup berjalan.. Ku kan selalu memujamu.. Meski ku tak tahu lagi.. Engkau ada dimana.. Dengarkanlah aku.. Ku merindukanmu..", kedengaran suara Adi menyanyikan bait-bait lagu Merindukanmu.
"You.."
"I can't talk not right now..", katanya sebak dan terus menamatkan panggilan.

Jariku laju menghantar text kepada Adi..
"'I'm okay.", balas Adi..
"Tadi tu?"
"I sedih."
"You nangis eh?"
"Haah! Badan besar macam ni pun boleh nangis kan? Haha!"
":-("
"I okay dah.. Baru sampai rumah ni."
"Sure?"
"Yupe. You sambung packing. Later I text lagi eh."
"Okay. You.."
''Erm?"
"I pun nak ingat your smile bukan tears."
"Culik ayat I!”
":-p"

No comments:

Post a Comment