Friday 28 December 2012

cerita bab 44


Bunyi deringan handphone mengejutkannya.
"Hello Lia?"
"Yes? Siapa ni?"
"Hoi! Ni Ziq lah.."
"Kau tukar number baru ker?"
"Taklah. Ni number Afiz. Kau free ker sekarang?"
"Free. Apesal?"
"Jom keluar makan."
"Random giler."
"Ikut jer lah.. Afiz belanja tu. Dalam 10 minutes lagi kami ambil kau."

"Assalamualaikum.", ucapku setelah masuk ke dalam kereta.
"Waalaikummussalam.", jawab Ziq dan Afiz.
"Kita jer ker? Aku ingat Afiz bawak buah hati dia sekali."
"Taklah.. Dia penat. Kami baru jer lepas keluar tadi.", jawab Afiz.
"Prihatinnya si Afiz."
"Haruslah..", balas Ziq..
“Dah lah.. Tak payah cerita pasal aku.. Aku nak tau pasal korang. Lama tak jumpa ni. Tapi sebelum tu kita patut pergi makan dulu.”, sampuk Afiz.
“Aku dengan Aulia on jer.. Kau kan yang belanja.”, jawab Ziq..

"Kau apa cerita sekarang?”, kataku pada Afiz sementara menunggu order kami siap.
"Macam tu jer lah.."
"Mana ada macam tu jer.. Buah hati kau?", sampuk Ziq..
"Asyik-asyik nak cakap pasal aku.. Drop the topic already lah.. Korang macamlah tak kenal buah hati aku siapa. Takde apa benda pun yang korang nak korek. Kita cakap pasal buah hati Lia jer lah..", ujar Afiz.
"Tukar topik!", balasku.
"Haah. Kau bukan ada cinta baru ker sekarang?", tanya Ziq.
"Ewah ayat..", kataku.
"Syah cakap kawan sekolah dia..", kata Ziq lagi.
"Korang kan kalau bergosip mengalahkan aku.. Syah cakap apa lagi kat kau?", ujarku.
"Taklah. Dia cakap kau join dia orang keluar hari tu. Jadi barulah dia tau yang kau ada hubungan dengan kawan dia tu."
"Owh..", balasku.
Perbualan kami terhenti apabila order kami sampai. Sebelum jam menunjukkan pukul 10 malam lagi, aku sudah pun berada di rumah. The gents know the rules bawak anak gadis orang keluar.

No comments:

Post a Comment