Friday 28 December 2012

cerita bab 29


"Assalamualaikum!", kataku sambil mengetuk pintu bilik sebelah.
"Kami tidur sudah..",
"Tiada siapa di dalam.", kedengaran orang di dalam menjawab.
"Pemalas betul lah korang ni! Tolak jer pintu tu, tak kunci pun."

Aku menjegul kepalaku ke dalam sambil tersenyum kepada Fatin.
"Korang tengah buat apa?", tanyaku padanya.
"Tutorial. Tu si Liana dan Ana tengah leka main game."
"Takpe ker aku lepak sini?", tanyaku pada mereka.
"Lepaklah selama mana kau mau.. Jangan kau kacau kami main game sudah..", jawab Liana.

"Lia.. Aku nak tengok gallery dalam handphone kau eh.", tanya Fatin.
"Okay!", jawabku sambil mengacau si Liana bermain game.
"Kenapa aku macam kenal lelaki ni", omel Farhana.
"Yang mana?"
"Yang ni..", jawab Fatin sambil menunjukkan gambar Adi kepadaku.
Gambar-gambar Adi masih tersimpan kemas di dalam handphoneku. Entah kenapa aku masih menyimpannya.

"Maybe sebab adik dia sama sekolah dengan kau dulu kot..", jawabku.
"Hmmmm.. Apa kaitan dia dengan kau eh?"
"I'm sort of seeing him.. I mean was.."
Fatin membalas kataku-kataku dengan muka yang terkejut.

"Okay. Kau apesal?", tanyaku.
"Kenapa kau tak bagi tau awal-awal!", jerit Fatin.
"Kenapa?"
"Aku tak tau pun dia dengan aku.. Kau tau tak dia pernah kacau Ifa dulu?"
"Ifa? The one from our school?"
"Yes! They went out for quite a while.. Then he left just like that."
"That's typical of him.. Bila dowh?"
"Kalau tak silap last year kot.."
"Aaaa.. So he left me for Ifa, then left Ifa to get back to me."

Fatin mula bercerita. Now things starting to fall into their places. Everything start to make sense and my assumption, aku yakin benar. Kalau korang tanya, if I have one chance what is one thing I want from Adi? That would be a proper closure. Call me crazy but I have these hunch. One which is reliable. Aku terbaca a post from this one girl to his younger sister's Facebook and I can tell she's the one. The one that Adi left me for.. Jangkaanku tepat. Sometimes I wonder, these hunch I have, is it a bless or a curse?

No comments:

Post a Comment